Share
Sojus.jpg Megkésve, de végre a Sojus Recordssal (www.sojusrecords.com) is megcsináltuk az interjút, amit alább teljes terjedelmében olvashattok. A kérdésekre BCS, az alapító válaszolt.
 
1. Mi a legfőbb célotok a netlabellel?
 
A Sojus Records-ot 1997-ben alapítottam, méghozzá elsősorban a Mono 211 (http://www.mono211.com/) és a Tokyo Dawn (http://www.tokyodawn.net/)  netlabelek hatására. Akkoriban a netlabelek még főleg trackerekkel készített "open source" zenéket terjesztettek, a mod, az xm, az it és az s3m formátumok voltak a legelterjettebbek. Mivel az egész netlabel kultúra a demoscene-ben gyökeredzik, ezért a korai netlabelek zenészei és persze maguk a zeneszerkesztő szoftverek is onnan jöttek. Az ingyenesség szintén a scene-ből jön, hiszen elképzelhetetlen lenne, ha pl. egy scene demóért pénzt kérnének az alkotók.
Bár maguk a szoftverek -mint pl. a FastTracker 2- nem voltak olyan könnyen kezelhetőek mint a mai szekvenszerek, ingyenesek voltak és futtatásukhoz nem kellett méregdrága számítógép és hangkártya. Így lett elérhető a zenekészítés sok ember számára és ez volt a számítógépes zenélés hirtelen elterjedésének forrása is.
A nagy különbség a korai netlabelek és a maiak között talán az volt, hogy régen ez az egész tényleg csak a zenéről szólt. Nem volt érdekes, hogy 8 bites, zajos, összebuherált hangmintákból raktad össze a számot a család hi-fi tornyán, ha a végeredmény jó volt és csak ez számított. Nem kavartak bele a pénzügyek és a művészi ambíciók sem.
Később sokan kinőtték ezt a fajta hozzáállást, pl. Anorganik vagy Muffler. Mi is kipróbáltuk a "rendes" kiadókat is (pl. Juice/Underground vagy a Chi Recordings) a 2000-es évek elején. Volt is pár bakelit és cd megjelenésünk, de addigra éppen megdöglött a hagyományos zenebiznisz, nem kár érte. Így visszatértünk a gyökerekhez, ami új löketet adott a Sojusnak. Közben a kiadó az egyetemi és haveri szerverekről végre átköltözött a jelenlegi domainje alá és kapott saját tárhelyet is.
A Sojus a minőség, nem mennyiség elvet alkalmazva mindig is próbált a "zeneibb" irányzatok felé nyitni, ami a netlabeleken belül a mai napig ritkaság. Az arctalan és egyforma dubstep, glitch, techno és house kiadványok ezreire jut kb. 1 jó nujazz/jazz, funk vagy lounge lemez. Ezt a törekvést egyébként 2009-ben a berlini Creative Commons Netaudio fesztiválon is díjjazták, méghozzá a Top Netlabel és legjobb CC album díjjakkal. (http://phlow-magazine.com/charts/1548-netaudio-berlin-best-of-2009)
A Sojus sokszínű nemzetközi közösség, ahol nem a pénz mondja meg, hogy mi jó és mi nem, ugyanakkor mindig törekszik a minőségre és igényességre. Célja tehát egyszerű: the finest free music, azaz remek zene, ingyen.
 
2. Szerintetek milyen lehetősége van egy magyar underground producernek itthon?
 
Magyarország nem lehet cél, ez olyan lenne, mintha egy sportoló nem menne el külföldi versenyekre. Külföldön ugyanolyan lehetőségei vannak mint bárki másnak a világon, kivéve talán az angolokat, mert ott azért nyilván kicsit könnyebb az érvényesülés. Aki komolyan veszi a zenélést és a tehetsége is megvan hozzá az magyarként is előbb-utóbb befut. Gelka, SKC, Chris.SU, Ludmilláék de akár Marcel, Yonderboi vagy Anorganik is jó példa arra, hogy tehetséggel, kemény munkával és sok tanulással elérhető a nemzetközi siker és elismerés is.
 
3. Milyen lehetőségeik vannak a nálatok alkotó producereknek az érvényesülésre?
 
Bárki küldhet bármilyen stílusú (na jó, azért az opera az túlzás) zenét aztán meglátjuk. Rengeteg zenét küldenek a Sojusnak, ebből csak a töredék az, ami értékes. Mindig akad azért pár olyan, aminél érzed, hogy ez igen, ebben van valami.
 
4. Hogy érzitek: a netlabelhez tartozás előnyt jelenthet egy előadónak? Többet hívják szerepelni?
 
Lehet, de ez önmagában nem elég. Nem hiszem, hogy a netlabeleknek az lenne az elsődleges feladata, hogy feltörekvő producereket indítsanak el a hírnév felé. Természetesen promótáljuk a kiadványainkat de alapvetően a Sojus mindig is a szabad zenéről szólt. Ezt persze az alkotó ki tudja használni ha akarja és tudja, mint pl. a norvég Proviant Audio, akik nagyon szépen kinőtték magukat (http://proviantaudio.com).
 
5. Ti hogy népszerűsítitek magatokat leginkább?
 
Rengeteg netes módszer van egy kiadvány promózására, egészen az általam kitalált szürke-terjesztésnek nevezett módszerig, ami az orosz illegális mp3-szájtok felhasználását jelenti a disztribúcióban. Néha persze bulikon, fesztiválokon is felbukkannak a Sojus zenészei.
 
6. Ha buliról van szó, inkább hívnak titeket, vagy magatok szervezitek őket?
 
Is-is, ha van rá idő.
 
7. Van kapcsolatotok más magyar netlabellel? Ha igen, melyikkel? Ha nincs, terveztek ilyet?
 
Banyekkel a Bitlabból terveztünk egy magyar netlabel eseménysorozatot, aztán ez elsikkadt valahogy, pedig még mindig jó öltetnek tartom. Lehet, hogy visszatérünk rá, bár mostanában kevés időm van a Sojusra is.
 
További jó nézelődést a kiadó weboldalán: www.sojusrecords.com


A bejegyzés trackback címe:

https://labelwatch.blog.hu/api/trackback/id/tr774524707

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása