Magyar netlabelek - 2. rész: Complementary Distribution
2011.07.20. 15:06
A Complementary Distribution egy különleges kis színfolt, egyben geek-kísérleti-designer, játékos, néhol bugyuta, ám mégis átgondolt, letisztult minimalista webes megjelenéssel.
A label 2005-ben alakult. Vezetője Hargitai András (Soutien Gorge), aki a Bitlab Records egyik első embere is.
A Cod azzal a céllal alakult, hogy olyan elektronikus zenét juttassanak el a közönséghez, ami abszolút periférikus, nem feltétlenül nagy tömegek számára befogadható. Később szélesedett ez a kör olyan zenékkel, amik Bitlab kiadványokkal kapcsolhatók össze (és Soutien Gorge néven jöttek ki a Cod alatt is) vagy csak szimplán olyanokkal, amiket a kiadó vezetői szeretnek hallgatni/szeretnek írni/szeretnek. (Forrás: http://www.bitlabrecords.com/cod/)
A kiadónál külföldi előadók is előfordulnak, de nagyrészt a magyar holdudvarból táplálkozik.
Soutien Gorge előbb volt mint Cod, ezért András előnnyel és tapasztalattal érkezett el oda, hogy netlabelt alakítson.
Véleményem szerint elég tisztán és érthetően megfogalmazza azt, hogy mi is lehet a célja egy ilyen netlabelnek, behelyzve ugyanakkor a mainstream vs underground környezetbe.
Nekik annyiban nagyobb az előnyük, mint más netlabeleknek, hogy - bár személyesen nem ismerem, és a munkásságukat is csak a netről - rendelkeznek egyfajta ismeretségi körrel és esetleg egy háttérrel. Ez nemcsak egy netlabelnek, de bárkinek szükséges, ha akar valamit ma Magyarországon.
Nem szaladnak a dolgok elébe, hanem hagyják, hogy befogadják őket és ha tetszik, adjanak erről visszajelzést. Ha egy netlabel egy rétegstílust karol fel, mert azt szereti, abban szeretne alkotni, azt szeretné eljuttatni, bizony felvállalja, hogy kevesebb emberhez jut el amit csinál plusz még meg is kell keresnie a befogadó közösséget hozzá.
Következzen az interjú:
1. Mi a legfőbb célotok a netlabellel?
2005-ben talán az volt a legfőbb cél, hogy minden jogi és anyagi procedúra nélkül eljuttassuk a zenei anyagokat a hallgatókhoz. Ma ez már más természetű. Mivel "minden" audio a neten streamelhető (ami nincs fent, az már talán tényleg "nincs" is), itt már inkább az emberek figyelme a kérdés. Tehát manapság valami olyasmit akarunk elérni, hogy "még mindig" figyeljenek ránk. Ugyanis egyre nehezebb tartalomra lelni az információs szeméthalomban, mindeközben a te adásodat is egyre többen zavarják.
2. Szerintetek milyen lehetősége van egy magyar underground producernek itthon?
Mielőtt válaszolnék, csak röviden annyit, hogy szerintem még mindig van mainstream és underground, e kettő eltűnése vagy elmosódása egy 21. századi mítosz. Szerintem tehát két lehetőség van: Vagy valamilyen "közérthetőségre" törekszik és saját berkein belül karriert épít - mint a mainstream producerek - vagy nem. A 'nem'-en belül pedig szinte bárhova eljuthat. Az elektronikus zene itthon még mindig sokak számára nem elfogadott, "illegitim" művészetnek számít, sokan nincsenek tisztában az alapfogalmakkal sem. Mi több, a hallgatók nagy része még mindig nem dönt tudatosan egy zenével kapcsolatosan. Ebben a kontextusban tehát az underground producer kettős teher alatt szenved. De teher alatt nő a pálma! :) Már akkor is lehetőséget adsz magadnak, ha nem dőlsz be, és nem veszel részt olyan hazug játékokban, amik sose a zenéről meg a lehetőségekről szólnak, hanem mondjuk kólát reklámoznak veled. Ingyen dolgozol nekik, a sosemvolt (de ígért) "lehetőségért" cserébe. Szóval talán erről szól ma minden egy producer számára: nemet mondani sok rosszra, és igent mondani a legfontosabb és nagyon elenyésző számú jóra, amihez vagy te jutsz el nehezen, vagy nehezen jut el hozzád.
3. Milyen lehetőségeik vannak a nálatok alkotó producereknek az érvényesülésre?
Olyan lehetőségeik vannak, mint bármelyik másik producernek. :) Valahol a producer már "kis" promóter és hangmérnök is kell legyen manapság egy személyben. Bizonyos fokig itt ismétlődik a marketing tevékenység. A Cod-nál ugyanakkor mindig igyekeztem közösséget léterhozni, legalábbis audio-közösséget. Remixeket és válogatásokat hozok össze, művészek léphetnek kapcsolatba, dolgozhatnak később együtt, stb. Nagyon ritka egy egymásra figyelő közösség, ezt igyekszem építeni addig a szintig, amit nem tartok erőltetettnek. De minden a művészek hajlandóságán múlik. Közösségbe, kontextusba kerülni szerintem az érvényesülés egy alapvető mozzanata.
4. Hogy érzitek: a netlabelhez tartozás előnyt jelenthet egy előadónak? Többet hívják szerepelni?
Ez régen talán így lehetett, de mint ahogy az előbb mondtam, manapság muszáj egy kötelező magamutogatást, "nyilvánosságot" tartanod magad körül, hogy hívjanak valahová. Ebbe persze beletartozik a "szabadon elérhető" zenéd is. A feltöltött audio-stream / letölthető anyagok, illetve, hogy mekkora figyelmet generáltál bizonyos promóciós eszközökkel magad körül - ezek számítanak előnynek. A netlabelek 2005-ben kezdődött hatalmas krízise ma sem ért véget, de legalább triviálissá vált, hogy streamelhető/letölthető audio kell minden művésznek. Anélkül ugyanis senki sem fogja észre venni őket.
5. Ti hogy népszerűsítitek magatokat leginkább?
Se logónk, se promóciós flowchartunk, meg hasonló ügyeink. Az utóbbi 'Dubstep Is Fun!' sorozatnak volt egy valamennyire nyilvános promóciója, de van olyan kiadvány, amelyik esetében egy bensőséges viszony megtartását érzem szükségesnek . A legutóbbi Soutien Gorge 'Hazafelé Remix' volt ilyen. Most mit lájkoltassak egy glitchambientet facebookon? Mit magyarázzak róla bárkinek? Ez az a zene, amivel mindenkinek egyedül kell maradnia. Csak néhány embernek szóltam róla, de mégis majdnem ugyanannyira elterjedt (a ma már nagyon is kétségbevonható letöltési számok szerint), mint a 'Dubstep Is Fun!' Első tehát a kiadvány és az átgondolás. Elkövetek bizonyos hibákat is. A Cod-nak pl nincs facebook-oldala. Nem is tervezzük, hogy legyen. A Myspace halála óta látom, hogy nem érdemes mindig automatikusan haladni az árral, amit a web-lufik generálnak. Inkább 30-an figyeljenek egy zenére, mint 300 ezren zabálják fel mémként. Utóbbi igen szomorú tendencia és nincs kedvem beszállni ilyen "versenyekbe". Szóval a válaszom talán ez: "Mikor hogy". Ahogy azt a kiadvány megkívánja.
6. Ha buliról van szó, inkább hívnak titeket, vagy magatok szervezitek őket?
Is-is. Szerveztünk három bulit a 'Dubstep Is Fun!'-nak, de ebben és más zenei kontextusokban is hívtak már el zenélni. A közösségünk többi tagja vagy renegát (nem promótálja magát és kapcsolatot se épít), vagy járja a saját útját. Amiben a Cod talán segíthetett neki egy keveset. Vagy pedig abbahagyta. Hivatalos Cod rendezvény csak egy volt, 2006-ban, egy családias hangulatú galériában, liveactekkel. Mai napig szép emlékeim vannak róla. Talán szervezhetnénk egy hasonlót megint.
7. Van kapcsolatotok más magyar netlabellel? Ha igen, melyikkel? Ha nincs, terveztek ilyet?
A Budabeats netlabel agytrösztjével, Gandharvával például több közös ügyünk is volt mostanában. Másokkal nem nagyon. Ez a kérdés inkább azon gondolkodtatott el, hogy mi számít ma netlabelnek. A RAR-ban letölthető tageletlen mp3-makkal támadó lakótelepi rap album netlabel kiadvány? Vagy a hagyományos, CC-s kontextusokba feltöltött és meta-adatokban hiányt nem szenvedő, "rendes" anyagokat tekintsem netlabel-megjelenéseknek? Szintén kérdés, hogy mi számít kapcsolatnak. Sok kiváló Budabeats-es anyag van, mégse tudnám ilyen művészek zenéit kiadni a Cod-nál. Ahogy a Budabeats se adna ki olyat, mint amik a Cod-nál vannak. Ettől függetlenül lehetnek közös pontok, még ha a megjelenéseknek semmi közük sincs egymáshoz. :) Illetve megpróbálok figyelni, amennyire még tudok, és ha eljut hozzám valamilyen kezdeményezés, akkor természetesen felveszem a kapcsolatot. (Ezért is jó ötlet a projektetek. ;)) Jó lenne beszélni sokakkal, meg fuzionálni, de mindenekelőtt mindenkinek maga mögött kellene hagynia a kommunista mellverést és az "ingyenesség" mítoszát, és azon kellene gondolkodni, hogy mit tehetünk az emberek valódi figyelméért a brandek gépies hecckampányával szemben. Az underground jó kezdeményező kontextus, viszont ezzel fordítottan arányosan nehezen halad tovább.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.